torsdag 17. januar 2013

Sakprosa i stasjonsundervisning

Mandag skal klassen min fordype seg i følgende:

1. Stig Sæterbakkens essay "22 sannheter om alkohol" fra Dirty Things
2. Nationaltheatrets vårprogram
3. A-magasinet fra fredag 21/12
4. Klassekampen lørdag 5/1
5. D2 fra Fredag 4/1
6. Bruksanvisning for montering av Expedit bokhylle fra Ikea
7. Kronikk fra aftenposten.no fra lørdag eller søndag førstkommende.
8. I form uke 2
9. KK fra uke 50
10. MMA Magazine (Ultimate fighting)
11. Reklame/holdningskampanje for "av og til"-røyking fra Helsedirektoratet på YouTube.

Vi skal jobbe etter stasjonsundervisningsprinsippet, og elevene jobber sammen 2/3 og 2/3, og blar og leser høyt for hverandre. Etter de har lest skal vi svare på spørsmålet "Hva er SAKPROSA?" i plenum, og så skal vi begynne med retorisk analyse og detaljanalysere de forskjellige tekstene. Hver gruppe på 3 får anledning til å analysere TO tekster, etter min inndeling.

Til og begynne med skal vi se på den retoriske 5-kanten; avsender, mottager og kontekst i sær, og så fordype oss i avsenderens ETHOS.

Neste uke skal vi jobbe spesifikt med LOGOS og mye om PATHOS. Hvordan man gjør det kan jo variere, men jeg skal begynne med å plukke ut påstander fra de forskjellige tekstene og presentere for elevene, og så må de finne flere påstander og argumenter selv.
Når vi jobber med pathos skal jeg bruke samme metode - jeg analyserer en reklame for pathos, og elevene slippes løs selv. Her ser jeg frem til mange godbiter fra MMA-magasinet :)

Lån, stjel og kos dere!

1 kommentar:

  1. Interessant opplegg! Hvilket trinn er dette snakk om?

    Hvordan tenker du at den lærerstyrte aktiviteten kommer inn i denne stasjonsundervisningen? I en gruppe, slik en del grunnskoler løser dette?

    Jeg kommer definitivt til å låne denne ideen!

    SvarSlett