mandag 7. mai 2012

Romananalyse til nytte og underholdning.

Dagens innlegg handler om en av mine favorittmåter å få elevene til og kose seg med romaner på. Jeg gir gjerne hele grupper samme roman og forteller dem at jeg vil de skal diskutere handling (kort), personer, sted og tematikk. Dessuten, som et ekstra C-moment vil jeg høre om såkalte "evige temaer". Dette har vi jobbet med i den nåværende klassen min fra og til over to år. Med evige temaer mener vi krig og fred og død og liv og sånn - elementer som har opptatt menneskene til alle minnelige tider.

Som et eksempel kan jeg bruke romanen "Hoggerne" av Roy Jacobsen. Uvegerlig tar alle elevene annerledesheten til sjefshoggeren og biter seg merke i at det evige temaet i romanen ikke nødvendigvis er krigen, eller døden - men ensomhet og menneskelig isolasjon, forårsaket av annerledeshet. Dette er et tema unge mennesker identifiserer seg sterkt med, og til tross for at tematikken på overflaten er noe som kan synes både kjedelig og intetsigende har jeg ALLTID en smarting som åpner boka opp for de andre i gruppa. Gjennom mer eller mindre uformell samtale rundt stikkordene ovenfor beveger en strukturert diskusjon seg over i en skikkelig god samtale - og elevene går ut av klasserommet med gode karakterer OG en god leseropplevelse. Når jeg spør klassen i dag, hva de husker best fra de to siste årene, drar mange frem nettopp denne romanen.

Hvordan få ungdom til å lese? Ikke ved å ikke snakke om det de har lest, iallfall. Og ikke ved å undervurdere dem ved å gi dem underholdningsromaner og krim. 9 av 10 får utvidet horisonten sin kraftig, og merker det selv. Da gir lesing en følelse av mestring, mye fordi det er de likeverdige som hjelper dem til innsikt. Og det er morsomt! I disse eksamenstider hvor alt er så alvorlig må jeg minne meg selv på hvor morsomt dette faget og denne jobben er. Morsomt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar