tirsdag 28. februar 2012

Vurderingskriterier i norsk

Jeg innser at som norsklærer må man evaluere tre elementer fler (minst) enn noe annet fag, og vi kan aldri få nok av vurderingskriterier. Elevene lurer stadig på hvordan vi tenker, vi som er de store dommerne, og kolleger er konstant redde for å være for "snille" eller for "strenge". Man kan synes hva man vil om det, men gode kriterier, for egen og elevenes del, er aldri noen ulempe. I den forbindelse har jeg lagt ut vurderingskriterier på dropbox som dere kan nyte godt av her. Det er bare å trykke på lenken under, klippe, lime, låne, laste ned og bruke av hjertens lyst! Kriteriene er basert på sensorskjemaer fra Udir, Læreplanen (K07) og gamle kolleger ved Elvebakken VGS. Merk: kriteriene er generelle, og ikke alle kriteriene duger i enhver vurderingssituasjon, men de gir deg noen ord og vendinger for å skille mellom de forskjellige karakterene og hva de er forventet å mestre.
Enjoy!

http://db.tt/YQP5zZYU

http://db.tt/Fknw5YFR


2 kommentarer:

  1. Hei Merete! Jeg så på kriteriene du har laget. Jeg følger deg på twitter og lese bloggen din om vurdering. Jeg syntes det var veldig interessant, så jeg følger opp med noen spørsmål:) Lærerplanen tar jo for seg muntlige, skriftlige og sammensatte tekster - i tillegg til språk og kultur. Hvordan tok du for deg kompetansemålene i læreplanen og laget disse kriteriene, og hvordan knytter du elevens kompetanse/kunnskap tilbake til kompetansemålene? Jeg må også stille et siste spørsmål ang vurderingen "Hvordan evaluere en hel klasse på en dag?". Er det da slik at når du hører på elevene, så er det disse kriteriene du bruker til å vurdere? Sorry, ble litt mange spørsmål:)

    SvarSlett
  2. Jeg delte for det meste inn etter muntlige og skriftlige vurderingskriterier, og brukte malene fra nyeste vurderingsveiledning på udir (2009) som utgangspunkt for måten å dele inn på og verb til bruk. Jeg mener jo, personlig, at sammensatte tekster bør vurderes under muntlig stoff pga det muntlige perspektivet. Vær enig eller uenig. Tenkeskriving, kaller jeg det ofte, selv om reklame har tekst som er godt gjennomarbeidet.
    Jeg tok altså utgangspunkt i siste eksamen på VG3, for jeg synes det er viktig at elevene jobber med disse målene i hu hele veien. På den måten viser jeg også at norsk er et gjennomgående fag og at det ikke er lurt å sove seg gjennom VG2. Jeg håper og tror på endringer i løreplanen slik at dette kommer tydeligere frem. Svarte det på noen av spm?

    SvarSlett