tag:blogger.com,1999:blog-26275094753655193592024-03-13T11:43:46.196-07:00VentileringHer luftes og ventileres det, alt etter hva som fortjener å være på agendaen. Pedagoger og bokinteresserte er nok de som vil finne mest interessante tekster her.Anonymoushttp://www.blogger.com/profile/10453244381063579160noreply@blogger.comBlogger26125tag:blogger.com,1999:blog-2627509475365519359.post-82058405497807489402014-03-12T22:58:00.001-07:002014-03-12T22:58:07.666-07:00Hvordan lære elever fagbegreper?I timene i det siste har jeg med stort hell latt elevene leke med fagbegreper. Gjennom å lage lapper med begreper og definisjoner på for-og bakside (hvis du har tid og anledning kan du virkelig gå grundige til verks og legge plast på dem, eller du kan la elevene klippe og lage selv - dobbel innlæring) har vi konkurrert oss frem til stadig nye vinnere, både innen lyrikkanalyse, retorisk analyse, Anonymoushttp://www.blogger.com/profile/10453244381063579160noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2627509475365519359.post-51731202679964924572014-02-07T03:01:00.003-08:002014-02-07T03:01:34.265-08:00Hvorfor skal DU bli lærer?Minner om denne i disse KS-tider:
http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/Hvorfor-skal-DU-bli-larer-7180009.html#.UvS8zLQz32I
Anonymoushttp://www.blogger.com/profile/10453244381063579160noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2627509475365519359.post-34227145766943664752013-09-27T01:02:00.004-07:002013-09-27T01:02:47.249-07:00Opplegg for arbeid med selvvalgt religion VG3Her er et opplegg jeg med hell har brukt på VG3 i religion, hvor elevene selv må velge ut det de synes er mest nyttig og interessant med å lære om en ny religion. Bruk i vei - og tilpass etter eget hode!
<!--[if gte mso 9]>
<![endif]-->
<!--[if gte mso 9]>
Normal
0
21
false
false
false
NO-BOK
X-NONE
X-NONE
Anonymoushttp://www.blogger.com/profile/10453244381063579160noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-2627509475365519359.post-32801749271741410102013-04-30T03:10:00.001-07:002013-04-30T03:27:36.232-07:00RUSS i litteraturen?Trenger DU et opplegg for å engasjere sliten russ i disse mai-tider? Værsågod!
Russ i litteraturen
Tiplass og lek med den som du ønsker. Presentasjonen er laget av Andreas Titlestad på Stabekk VGS, i samarbeid med Mette Kjeldsberg på Sandvika VGS i 2011 - og brukes av flere den dag i dag. Stor suksess! Anonymoushttp://www.blogger.com/profile/10453244381063579160noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2627509475365519359.post-75967647109792009132013-04-23T01:54:00.000-07:002013-04-23T01:54:23.501-07:00Final oral evaluation in English Social Studies?Her er instruks og evalueringskriterier til en siste muntlig evaluering i engelsk VG3, samfunnsfaglig studieretning. Jeg holder på nå, og gruppene er rene oppkommer av kreative undervisningsmetoder. Ja, dette er en "snarvei" for å få dekket resten av pensum på en hensiktsmessig måte, men samtidig er elevene høyst motiverte og jobber kjempegodt. Og i morgen begynner russetida!
presentere et Anonymoushttp://www.blogger.com/profile/10453244381063579160noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2627509475365519359.post-84960395213365258392013-03-13T12:32:00.000-07:002013-03-13T12:32:10.254-07:00The Good LifeElevene mine i samfunnsfaglig engelsk VG3 har lekt seg med presentasjoner om "The Good Life" de siste ukene. Det vil si at de har problematisert "gode" ting som har skjedd i det moderne, vestlige samfunn, og sett på fordeler og ulemper med fremskrittet, for eksempel innen ny teknologi, arbeidsliv, familieliv og vitenskap. Det kom mye godt ut av dette, men noe av det som virkelig er interessant erAnonymoushttp://www.blogger.com/profile/10453244381063579160noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2627509475365519359.post-51541285608180215392013-02-25T00:46:00.003-08:002013-02-25T00:46:38.234-08:00Retorisk analyse i dag?Her er et opplegg som får elevene til å analysere teksten som ble lagt ut angående spriket i standpunkt- og eksamenskarakter i norsk. Viktig på mange plan? Jeg kjører dette med min VG3-klasse i dag:
Først:
LES "Korleis skrive retorisk analyse" under "Hvordan analysere tekster"
Så les du denne teksten frå Aftenposten:
http://www.aftenposten.no/meninger/Sensur-til-stryk-7128608.html
Anonymoushttp://www.blogger.com/profile/10453244381063579160noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2627509475365519359.post-37001094070811267752013-01-17T00:38:00.000-08:002013-01-17T00:55:59.913-08:00Sakprosa i stasjonsundervisningMandag skal klassen min fordype seg i følgende:
1. Stig Sæterbakkens essay "22 sannheter om alkohol" fra Dirty Things
2. Nationaltheatrets vårprogram
3. A-magasinet fra fredag 21/12
4. Klassekampen lørdag 5/1
5. D2 fra Fredag 4/1
6. Bruksanvisning for montering av Expedit bokhylle fra Ikea
7. Kronikk fra aftenposten.no fra lørdag eller søndag førstkommende.
8. I form uke 2
9. KK fra uke 50
10. Anonymoushttp://www.blogger.com/profile/10453244381063579160noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-2627509475365519359.post-38777037083688853322012-11-07T12:31:00.000-08:002012-11-07T12:31:33.629-08:00Hvorfor ikke leke litt?Nylundmetoden.
Stasjonsundervisning er brukt med hell på barnetrinnet noen år nå, og stadig flere skoler (inklusive min datters, og den min søster arbeider på) benytter metoden med stort hell. Elevene liker det, lærerne liker det, og det virker som om læringsutbyttet er stort. Jeg tenkte;
HVORFOR IKKE PRØVE DETTE PÅ VG3??? Eller 1/2? Videregåendeelever må jo også kunne sette pris på litt Anonymoushttp://www.blogger.com/profile/10453244381063579160noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2627509475365519359.post-87327096158475535502012-10-28T09:08:00.003-07:002012-10-28T09:09:31.844-07:00How about that US election?Courtesy of a colleague and the Guardian newspaper, here's a guide to understanding the election for your English class:
<!--[if gte mso 9]>
<![endif]-->
<!--[if gte mso 9]>
Normal
0
21
false
false
false
NO-BOK
X-NONE
X-NONE
<![endif]--><!--[if gte mso 9]>
Anonymoushttp://www.blogger.com/profile/10453244381063579160noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2627509475365519359.post-76901951174032346452012-09-10T02:44:00.003-07:002012-09-10T02:44:59.903-07:00Skjema for vurdering?Dette er neppe en ny oppfinnelse, men jeg synes at gode skjemaer både hjelper læreren å finne formuleringer når hun eller han skal begrunne karakterer, og greie for elevene å sette seg inn i når de skal forberede det s skal vurderes i. Noen hater skjemaer med intensitet, synes de er vanskelige å lese, og klarer ikke overføre kunnskapen som ligger i systematiske oppsatte kriterier.
Men faktum stårAnonymoushttp://www.blogger.com/profile/10453244381063579160noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2627509475365519359.post-14335380776020429652012-09-04T06:11:00.003-07:002012-09-04T06:11:38.747-07:00Who should you read of British and American contemporary authors?<!--[if gte mso 9]>
<![endif]--><!--[if gte mso 9]>
Normal
0
21
false
false
false
NO-BOK
X-NONE
X-NONE
<![endif]--><!--[if gte mso 9]>
Anonymoushttp://www.blogger.com/profile/10453244381063579160noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2627509475365519359.post-297965282751445732012-09-04T05:59:00.000-07:002012-09-04T05:59:02.790-07:00Hva med året i år?Bloggen har hatt sommerferie, men er på plass igjen. I år underviser jeg i engelsk, norsk og religion på VG3 og skriver lærebok i norsk for Samlaget/Fagbokforlaget. Alt i alt blir dette et krevende og interessant år. Men jeg fortsetter å legge ut opplegg og lister jevnlig gjennom året. Anonymoushttp://www.blogger.com/profile/10453244381063579160noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2627509475365519359.post-67843198504434088092012-06-06T04:39:00.004-07:002012-06-06T04:39:59.089-07:00EKSAMENSØVING muntlig SSP VG3 NORSK!Under ligger oppgaver vi på Sandivka VGS har gitt elever på SSP tidligere år - bruk dem gjerne som repetisjon og annen moro før eksamen braker løs!
<!--[if gte mso 9]>
800x600
<![endif]--><!--[if gte mso 9]>
Normal
0
21
false
false
false
NO-BOK
X-NONE
X-NONE
MicrosoftInternetExplorer4
Anonymoushttp://www.blogger.com/profile/10453244381063579160noreply@blogger.com2tag:blogger.com,1999:blog-2627509475365519359.post-17708915661268379482012-05-15T00:37:00.000-07:002012-05-15T00:37:09.988-07:00Eksamenstid!Ja, da var eksamenstrekket i skriftlig overstått, og veldig mange av mine elever kom opp i sidemål. Her i Bærum er det som regel nynorsk, så førstkommende mandag må brukes til nynorskundervisning. Ike noe grunnleggende - mer sånn "hva kan vi gjøre av lure triks rett før det gjelder"-type undervisning! Jeg skal troppe opp med Vaffelhjarte og Tonje Glimmerdal, vi skal lese og bruke ordbok. Det Anonymoushttp://www.blogger.com/profile/10453244381063579160noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2627509475365519359.post-59371657633042436732012-05-13T09:36:00.006-07:002012-05-13T09:36:51.628-07:00Øve kortsvar før eksamen?Her er det et opplegg jeg skal kjøre med VG3 i morgen som forberedelse til eksamen - pensum og korttekst i ett. Kjempegod øving for elevene!
<!--[if !mso]>
v\:* {behavior:url(#default#VML);}
o\:* {behavior:url(#default#VML);}
w\:* {behavior:url(#default#VML);}
.shape {behavior:url(#default#VML);}
<![endif]--><!--[if gte mso 9]>
<![endif]--><!--[if gte mso 9]>
Normal
0
false
Anonymoushttp://www.blogger.com/profile/10453244381063579160noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2627509475365519359.post-83337436277952413542012-05-07T12:55:00.002-07:002012-05-07T12:55:55.513-07:00Romananalyse til nytte og underholdning.Dagens innlegg handler om en av mine favorittmåter å få elevene til og kose seg med romaner på. Jeg gir gjerne hele grupper samme roman og forteller dem at jeg vil de skal diskutere handling (kort), personer, sted og tematikk. Dessuten, som et ekstra C-moment vil jeg høre om såkalte "evige temaer". Dette har vi jobbet med i den nåværende klassen min fra og til over to år. Med evige temaer mener Anonymoushttp://www.blogger.com/profile/10453244381063579160noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2627509475365519359.post-24889029087840732832012-05-02T00:45:00.000-07:002012-05-02T00:45:12.131-07:00Modernisme for VG3 - fint no på tampen!<!--[if gte mso 9]>
<![endif]--><!--[if gte mso 9]>
Normal
0
21
false
false
false
NO-BOK
X-NONE
X-NONE
<![endif]--><!--[if gte mso 9]>
Anonymoushttp://www.blogger.com/profile/10453244381063579160noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-2627509475365519359.post-31895243666509101192012-04-18T03:18:00.003-07:002012-04-18T03:18:45.658-07:00Suggestion for reading contemporary British and American authors on VG3This list is, again, very subjective and open for critique, but in my opinion this is a good list to present to average and above average students at the VG3-level (6th form college/A-level students).
<!--[if gte mso 9]>
<![endif]--><!--[if gte mso 9]>
Normal
0
21
false
false
false
NO-BOK
X-NONE
X-NONE
Anonymoushttp://www.blogger.com/profile/10453244381063579160noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2627509475365519359.post-19657610467211211042012-04-17T13:28:00.000-07:002012-04-17T13:28:58.580-07:00En liten liste over ting som forbløffer meg (før det kommer mer matnyttige skolesaker):1. At ABB oppgir å ha lest 15000 timer Wikipedia som sin utdanning. Det bør kan hende skremme en hver gjennomsnittlig konservativ lærer, iallfall - for ikke å snakke om elever/studenter. Kunnskap tilgjengelig for alle betyr ikke nødvendigvis at kunnskapen benyttes på intendert måte.
2. Hunger Games. Hva skal vi lære av filmen? At det er greit for oss å heie på Katniss som om vi ser på et Anonymoushttp://www.blogger.com/profile/10453244381063579160noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2627509475365519359.post-35220618344368166382012-03-20T12:06:00.002-07:002012-03-20T12:06:20.295-07:00Hvordan evaluere en hel klasse på en dag?Her er et gruppeopplegg jeg har brukt med stort hell både i religion, norsk og engelsk i 1., 2. og 3. klasse på VGS. Opplegget kan helt sikkert tilpasses et opplegg på lavere klassetrinn også, og det kan garantert brukes i alle språkfag, samt humaniora eller samfunnsfaglige fag.
Vi vet jo alle at det å få inn evalueringssituasjoner og samtidig ha tid til undervisning kan være stramt av og til. Anonymoushttp://www.blogger.com/profile/10453244381063579160noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2627509475365519359.post-60977233725229940822012-02-28T11:08:00.002-08:002012-02-28T11:08:50.243-08:00Litt røsking, anyone?Sofi Oksanen. Smak på navnet. Sofi. Oksanen. Finsk. Kvinne. Sær. Brutal, kanskje? Ærlig. Hun skriver om "kvinneting", og de ubehagelige sidene ved det å være kvinne sitter ofte i førersetet. Jeg leste henne for første gang for ett år siden, men ikke i riktig rekkefølge. "Utrensking" var den første, "Stalins kyr" den neste, og nå i vinterferien pløyde jeg gjennom "Baby Jane" (sitat fra en film, "Anonymoushttp://www.blogger.com/profile/10453244381063579160noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2627509475365519359.post-62956985536139597972012-02-28T09:43:00.001-08:002012-02-28T09:43:04.357-08:00Anonymoushttp://www.blogger.com/profile/10453244381063579160noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2627509475365519359.post-46940787655208305082012-02-28T04:51:00.001-08:002012-02-28T09:44:48.670-08:00Vurderingskriterier i norskJeg innser at som norsklærer må man evaluere tre elementer fler (minst) enn noe annet fag, og vi kan aldri få nok av vurderingskriterier. Elevene lurer stadig på hvordan vi tenker, vi som er de store dommerne, og kolleger er konstant redde for å være for "snille" eller for "strenge". Man kan synes hva man vil om det, men gode kriterier, for egen og elevenes del, er aldri noen ulempe. I den Anonymoushttp://www.blogger.com/profile/10453244381063579160noreply@blogger.com2tag:blogger.com,1999:blog-2627509475365519359.post-30230044665447399632012-02-19T04:48:00.000-08:002012-02-19T04:48:05.626-08:00Ola Bauer - en pioner og et råskinn.Dette innlegget skal brukes til å anbefale Ola Bauer til interesserte lesere i det ganske land. Jeg må si at han er en opplevelse om du er 15, 35 eller 55 - eller eldre. Uten å diskriminere noen tror jeg han er sett på som en mennenes forfatter, litt som John Fante og Jack Kerouack, men det burde ikke ekskludere oss jentene, tvert imot. "Opprørsk" og "antiautoritær" er ord NRK bruker om ham, og Anonymoushttp://www.blogger.com/profile/10453244381063579160noreply@blogger.com0